Ravintolisät

Olet täällä

Ravintolisät

Ravintolisät ovat elintarvikkeita, jotka poikkeavat tavanomaisista elintarvikkeista joko ulkomuodoltaan tai käyttötavaltaan. Muodoltaan ravintolisät ovat esimerkiksi tabletteja, kapseleita tai yrttiuutteita. Niitä ovat esimerkiksi vitamiinien, kivennäisaineiden, kuidun, rasvahappojen ja lesitiinin saantiin tarkoitetut valmisteet sekä yrtti- ja valkosipulivalmisteet. Kuten ravinnollakin, myös ravintolisillä on ravitsemuksellisia tai fysiologisia vaikutuksia. Molempien avulla voidaan auttaa aktiivista liikkujaa saamaan riittävästi ravintoaineita.

Erityisesti hiilihydraatti- ja proteiinivalmisteet ovat energiaravintoainelisiä, jotka vastaavat ominaisuuksiltaan ruuan proteiineja ja hiilihydraatteja. Niissä ei siten ole mitään sellaista, mitä tavallisesta ruuasta ei voisi saada. Hyödyt imeytymisessä ovat lähinnä teoreettisia.

Hiilihydraattilisät

Yleisimpiä hiilihydraattilisiä ovat urheilujuomat. Myös jauhemaisena myytävät hiilihydraattivalmisteet, kuten maltodekstriini, ovat puhdasta hiilihydraattia. Markkinoilla on lisäksi hiilihydraattipatukoita, mutta ne sisältävät yleensä melko paljon huonolaatuista rasvaa. Näiden hiilihydraattien lähteiden koostumuksessa ei ole mitään erikoista. Ne toimivat samalla tavalla kuin muutkin nopeasti imeytyvät hiilihydraatit, kuten kuiduttomat viljatuotteet tai sokeripitoiset aineet, kuten virvoitusjuomat.

Kun harjoitus kestää tavallista kauemmin tai tehdään erityisen tehokkaasti, energiaa kuluu paljon. Tällöin hiilihydraattipitoinen urheilujuoma voi antaa lisäenergiaa. Suorituskyky voi parantua, eivätkä glykogeenivarastot pienene niin paljon. Urheilujuoma on usein myös hyvä tapa saada elimistöön nestettä ja hiilihydraatteja suorituksen aikana.

Noin viisiprosenttinen sokeriliuos imeytyy nopeimmin. Tätä vahvemmat sokeripitoisuudet haittaavat ja hidastavat nesteen imeytymistä. Liian vahva natrium- ja glukoosijuoma heikentää veden imeytymistä, koska vesi pyrkii elimistöstä suoleen päin laimentamaan suolen sisältöä. Urheilujuomissa on yleensä hiilihydraatteja noin 6–7 g/100 g sekä suolaa (NaCl) 1,2–2,4 g/1 l. 

Urheilujuomalla on merkitystä lähinnä pitkäkestoisissa suorituksissa sekä kuumissa olosuhteissa. Silloinkin urheilija voi jaksaa harjoitella hyvin nauttimalla pelkkää vettä. Kyse onkin lähinnä siitä, että urheilujuomaa nauttimalla voi jaksaa vielä hiukan paremmin.

Proteiinilisät

Riittävä proteiinin saanti on tärkeää kaikille urheilijoille, joiden proteiinin tarve on suurentunut. Proteiinivalmisteita on tarjolla lukuisia erilaisia. Niissä on esimerkiksi maitoproteiinia, maidon proteiinifraktioita (heraproteiini, kaseiini), kananmunaa ja soijaa. Kaikki proteiinivalmisteet ovat laadultaan hyviä, mutta ne vaikuttavat eri tavoin. Keskeisimpiä ovat niiden erot imeytymisajassa, hormonaalisissa vaikutuksissa ja aminohappokoostumuksessa.

Näiden erojen merkitystä kuitenkin yleensä liioitellaan: tutkimuksissa mikään proteiinilähde ei ole osoittautunut selvästi muita paremmaksi. Yksittäisissä tutkimuksissa lähes jokaiselle proteiinilähteelle on löydetty hyötyjä verrattuna muihin, mutta kokonaisuutena arvioiden mikään proteiinityyppi ei ole toistaan parempi.

Lisäksi proteiinin laadun merkitykseen vaikuttaa oleellisesti proteiinien nauttimistiheys, jota ei kuitenkaan ole tutkittu paljon. Koska proteiinivalmisteiden laadullisten erojen merkitys on urheilusuorituksen onnistumisen tai liikkujan kehittymisen arvioinnin kannalta epäselvä, tärkeintä on huolehtia ylipäätään riittävästä proteiininsaannista.

Proteiinivalmisteet eivät eroa laadultaan ja vaikutuksiltaan juurikaan ruuasta saatavista proteiineista. Ainoa merkittävä ero on, että ruuan proteiinilähteistä tulee osata valita vaihtoehto, joka sisältää vähän tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa. Proteiinivalmisteet ovat yleensä vähärasvaisia. Koska proteiinivalmisteet ja ruuan proteiini vaikuttavat laadullisesti toisiaan vastaavilta, proteiinilähteen valinta on lähinnä käytön helppoudesta ja maittavuudesta riippuva yksilöllinen kysymys.

Yksittäiset ravintolisät

Joissakin tapauksissa yksittäiset ravintolisät sisältävät vaikuttavaa ainesosaa enemmän kuin ruuasta voidaan saada. Tällaisia valmisteita ovat muun muassa kreatiini ja CLA.

Ulkomaisissa tutkimuksissa on eräissä ravintolisissä havaittu epäpuhtauksia. Ulkomailta tilattavien, melko tuntemattomien valmistajien tuotteiden suhteen erityinen varovaisuus on paikallaan, eikä niiden käyttöä suositella. Palautusjuomissa (hiilihydraatti- ja proteiinivalmisteet) epäpuhtaudet ovat harvinaisia. On hyvä muistaa, että mitä ”erikoisemmasta” tuotteesta on kysymys, sitä tarkemmin tuoteseloste kannattaa lukea.

Anna Ojala 
ETM, ravitsemusasiantuntija
UKK-instituutti

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?
Ääniä yhteensä 823