Olet täällä

Nuorten epäterveellinen proteiinilisien käyttö lisääntynyt Norjassa

12.2.2016 Forbrukerrådet 

Norjan kuluttaja-asioista vastaavan Forbrukerrådetin teettämässä kyselyssä havaittiin, että jopa neljäsosa 16–18-vuotiaista pojista käyttää proteiinilisiä. Forbrukerrådetin mielestä käyttö on "epäterveellistä" ja se peräänkuuluttaakin aikakausilehdiltä, bloggaajilta ja muilta nuorille liikunnasta ja lisäravinteista viestiviltä tahoilta kriittisempää ja todenmukaisempaa asennetta.

Proteiinilisien käyttö on yleistynyt sekä tyttöjen että poikien joukossa, mutta yli 16-vuotiaat pojat käyttävät niitä eniten. Heistä 15 % nauttii valmisteita päivittäin ja 2 % jopa useita kertoja päivässä. 

Proteiinijauheiden käyttö näkyy yleistyneen samaan tahtiin, kuin ihmisten kiinnostus treenaamiseen, terveyteen ja lihasmassan kasvattamiseen. Lisien käyttöä perustellaankin useimmiten halulla kasvattaa lihasmassaa. Näin sanoo tekevänsä 76 % lisiä käyttävistä 16–18-vuotiaista pojista. Lihasmassan kasvattaminen on tavoitteena varsinkin hyvin säännöllisesti ja paljon treenaavien parissa.

Mikäli lisiä käyttää tavallisen ruokavalion lisäksi, proteiini voi varastoitua kehoon rasvana ja aiheuttaa lihomista, kuten liiallinen hiilihydraattien tai rasvankin saanti. Kuluttajalautakunta pitää tätä ongelmallisena, kun tiedetään, että 16-17 % norjalaisista 15–16-vuotiaista nuorista on ylipainoisia. Aterioiden korvaaminen lisillä taas saattaa johtaa elintärkeiden vitamiinien ja hivenaineiden saannin jäämiseen puutteelliseksi.

Kyselyn toteutti Norstat haastattelemalla 1000 lasta ja nuorta 10–18-vuotiaiden ikäryhmästä. Kyselyn otos on edustava.

Kyselyllä pyrittiin selvittämään nuorten tietoisuutta, käyttöä ja asenteita proteiinilisiä kohtaan. Kysely on osa laajempaa tutkimusta, jossa selvitettiin kofeiinia sisältävien energiajuomien, urheilujuomien, proteiini- ja energiapatukoiden terveystuotteiden laihdutustuotteiden ja vitamiinilisien käyttöä.

Selvityksenn päätulokset:

  • Proteiinilisiä käyttävien osuus kaikista 10–18-vuotiaista: 9 %
  • 10–15-vuotiaista: 3-5 %
  • 16–18-vuotiaista: alle 17%
  • Kaikissa ikäryhmissä pojat (13 %) käyttävät tuotteita tyttöjä (5%) enemmän
  • Ikäryhmässä 16–18-vuotiaat lisiä käyttää 25% pojista ja 9 % tytöistä

Lisää uusi kommentti