Tapaustutkimus: Akuutti haimatulehdus

9.6.2022

Tutkimustiivistelmä. Tiivistelmän lopusta löydät linkin alkuperäiseen artikkeliin.

Dopingaineista johtuvia haimatulehduksia ei ole aiemmin raportoitu. Mahdollisesti ensimmäinen löydettiin tässä tapaustutkimuksessa anabolisten steroidien, kasvuhormonin ja klenbuterolin käytön seurauksena. 31-vuotias mieskehonrakentaja hakeutui hoitoon akuutin vatsakivun vuoksi, johon liittyi pahoinvointia sekä selkään säteilevää terävää kipua. Mies ei käyttänyt tupakkaa tai alkoholia, mutta hän käytti useita dopingaineita mukaan lukien anaboliset steroidit, klenbuteroli, kasvuhormoni sekä erilaisia vitamiinituotteita.

Tutkimukset

Potilaalta otettiin useita laboratoriokokeita, joissa oli poikkeavuuksia amylaasi- ja lipaasipitoisuuksissa sekä kohonnut c-reaktiivinen proteiini. Vatsan tietokonetomografia paljasti hepatomegalian ja haiman paksuuntumisen. Miehellä ei ollut perinnöllisiä haimatulehdukselle altistavia mutaatioita, joten aiheuttajaksi todettiin dopingaineiden aiheuttama akuutti haimatulehdus.

Lopputulos

Mies lopetti dopingaineiden ja vitamiinivalmisteiden käytön, eikä hänellä ole ollut tämän jälkeen haimatulehdusjaksoja yhden vuoden seurannan aikana. Haimatulehduksen kehittyminen dopingaineiden käytön seurauksena on mahdollista ja erityisesti lääkeyhdistelmät voivat olla haitallisia. Käyttäjien ja terveydenhuollon henkilökunnan olisi syytä olla tietoinen tästä riskistä. Erilaisten dopingaineiden yhdistelmät voivat aiheuttaa elimistössä haitallisia mekanismeja, joita ei tunneta. Koska kyseessä oli ensimmäinen tapaustutkimus aiheesta, lisätutkimusta tarvitaan.

Safizadeh Shabestari, S.A., Ho, S.B., Chaudhary, P. et al. Drug-induced acute pancreatitis in a bodybuilder: a case report. J Med Case Reports 16114 (2022). Lue koko artikkeli täältä.

Lisää uusi kommentti