Anabolisten steroidien yhteys psykiatrisiin sairauksiin (Pakistan)

22.9.2022

Tutkimustiivistelmä. Tiivistelmän lopusta löydät linkin alkuperäiseen artikkeliin.

Anabolisten steroidien käytöstä on tullut suositumpaa ja niiden helppo saatavuus on siinä yksi suuri taustatekijä. Tutkimuksen tekomaassa Pakistanissa anabolisia steroideja on saatavilla käsikauppatavarana apteekeissa, kuntosaleilta ja urheilukeskuksista. Vuonna 2016 pakistanilaiset sanomalehdet raportoivat AAS:n käytön lisääntyneen urheilijoiden, erityisesti kehonrakentajien keskuudessa ja muutamia kuolemantapauksiakin esiintyi käyttäjien keskuudessa.

Miesurheilijoita rohkaistaan ja käyttämään steroideja mm.  maskuliinisen ulkonäön ja suorituskyvyn parantamiseen. Yleinen käsitys käyttäjien keskuudessa on ollut, että AAS:t olisivat vaarattomia, vaikka niillä on useita vaarallisia sivuvaikutuksia. Ne liittyvät muun muassa sydän – ja verisuonitoksisuuteen, kohonneeseen verenpaineeseen, maksakasvaimiin ja veren hyytymiseen.

Pakistanissa toteutetussa poikkileikkaustutkimuksessa AAS:n käyttäjillä todettiin olevan enemmän ihmissuhdeongelmia, masennusta, vihamielisyyttä, vainoharhaisuutta ja psykoottisuutta. Työttömyys ja kotitalouden alhaiset tulot lisäsivät steroidien käyttöä. AAS:n käyttäjien todettiin saavan huomattavasti enemmän itsemurha-ajatuksia kuin ei-käyttäjät mikä viittaa yhteyteen AAS:n käytön ja itsemurha-ajatusten välillä. Asiaa ei ole kuitenkaan tutkittu tarpeeksi tiukkojen tieteellisten menetelmien avulla, jotta näin voitaisiin yleistää. Mielenterveysongelmien riski lisääntyy usein siinä vaiheessa, kun AAS:n käyttöä ollaan lopettamassa.

Poikkileikkaustutkimus suoritettiin joulukuusta 2016 heinäkuuhun 2017 Rawalpindissa ja Wah Canttonmentissa Pakistanissa Islamabadissa. Kohderyhmänä oli yli 18-vuotiaat miesurheilijat, joista suurinosa oli 24-26 -vuotiaita.  Kummassakin koehenkilöryhmässä oli noin 30 henkilöä.

Hussain ym. Suicidal tendencies and psychiatric symptoms as consequence of anabolic androgenic steroid usage among athletes in District Rawalpindi. Journal of the Pakistan Medical Association. 72(4). Lue koko artikkeli täältä.

Lisää uusi kommentti